Vi gir deg drømmestarten
du trenger

Det er mange som drømmer om en jobb offshore. Kanskje du er en av dem. To uker på og fire uker av. Har du familie, blir det rikelig med kvalitetstid i den perioden du er hjemme. Samtidig gir det deg muligheten til å drive med litt mer tidkrevende hobbier. Og så har du lønna da. Er du flink, kan du tjene rimelig bra.

Alt det der høres selvsagt forlokkende ut. Men det å jobbe offshore innebærer også lange, harde arbeidsdager, reising og dryge perioder hjemmefra. Det kan være tøft for mange. Risikofylt kan det også være, bare så det er sagt. Poenget er at du tenker nøye gjennom hva du går til. Er det dette du virkelig har lyst til, er det bare å hive seg rundt og søke deg inn på fagskolen eller et av kursene våre. Vi skal ta godt vare på deg i den perioden du er her, sørge for at du er topp rustet når du i neste omgang skal gå veien videre og få deg jobb. Mulighetene er mange.

Her kan du lese litt om hva noen av våre tidligere
studenter sier om akkurat det.

Marita Ness

Transocean

Å jobbe offshore er en utfordrende jobb. Ingen dager er like, og når du jobber i Nordsjøen må du være selvstendig og klar for nye utfordringer.

 

Livet offshore

Arbeidet på boredekk er varierende. Transocean Arctic er en borerigg, det vil si at vi borer brønner og gjør dem klar for produksjon. Etterpå går vi videre til neste brønn. I og med at det er mange seksjoner som skal bores, mange ulike brønner og type kompletteringer, er arbeidet ulikt fra brønn til brønn. Ved boring av en brønn kan en boredekksarbeiders arbeidsoppgaver være: Foreta connections (skru sammen borestreng), hjelpe pumperom med å ta mudvekter (mud er en borevæske med mange funksjoner), hjelpe til på shaker (shaker er der all mudretur kommer tilbake fra brønn og vedlikehold av utstyr).

Å jobbe offshore er en utfordrende jobb. Ingen dager er like, og når du jobber i Nordsjøen må du være selvstendig og klar for nye utfordringer. Det var selvsagt litt tøft i begynnelsen, men alle får en egen fadder og veldig god opplæring. Jeg hadde arbeidserfaring fra industrien, noe som var med på å gjøre overgangen min lettere.  På Transocean Arctic er det et ungt miljø, og gjennomsnittsalderen på mitt crew er bare 34 år.

– Stå på!

For de som har lyst å jobbe offshore har jeg ett tips: Du er nødt til å stå på. Flere ganger har jeg sett folk som ikke har kommet tilbake etter første turen. Du må vise lyst, og du må gjøre en innsats. Jeg pleier å si til venner som vil jobbe offshore at de må vise at de vil, og så må de ikke være redde for å spørre dersom de lurer på noe. På plattformen er det vanskelig å se konsekvensene av selv de minste feil når du er en fersking.

Ved siden av jobben tar jeg mer utdannelse. Akkurat nå tar jeg forkurs ingeniør, og så har jeg søkt om studieplass på Petroleumsingeniør på Universitetet i Stavanger.

Det blir noen år med studier, men jeg har ikke angret ett sekund på at jeg flyttet til Stavanger, begynte på NORTRAIN og fikk meg jobb offshore.

Våren 2010 var jeg ferdig utdannet fra NORTRAIN Fagskole. Jeg var i jobb under hele utdannelsen, og jobber nå som boredekksarbeider i Transocean på flyteriggen Transocean Arctic.

Fleksibelt på NORTRAIN

På NORTRAIN fagskole lærte jeg masse om det jeg nå jobber med på riggen. Jeg tok fordypning i boring, og kurset ga meg en god formening om hvordan arbeidet faktisk foregår ute i Nordsjøen. Jeg har hatt stor nytte av utdannelsen fra NORTRAIN. Foreleserne var veldig flinke til å legge vekt på det som var reelt for jobben.

De ansatte var også flinke til å tilrettelegge for studentene. Du fikk ta prøvene når du hadde friperioder. Måtte du bli offshore lenger enn planlag,t var det ingen problemer med å få undervisning sammen med en annen klasse. De ansatte var behjelpelige på alle måter. Jeg likte meg veldig godt.

Mye jobb, men også mye fritid

Når du jobber offshore går du 12-timers skift hver dag i to uker. Deretter har du fire uker fri, med mindre du jobber i et serviceselskap som har andre ordninger. Mitt crew har nattskiftet den første uken. Den andre uken jobber vi dagskift. Det er egentlig herlig å jobbe natt. Det er litt roligere ettersom det er færre folk på jobb. Men etter en uke er det jo godt å se dagslys igjen.

Når du kommer tilbake på land bruker du et par dager på å komme inn i det vanlige livet igjen. Selv om vi er lenge borte fra venner og familie har vi mye mer tid når vi først er hjemme. Da har jeg mye mer fri enn de andre til å være med på ting som skjer.

Så veldig mye fri har jeg ikke. I tillegg til å jobbe fulltid, studerer jeg, pluss at jeg er vara hovedverneombud for riggen ute i Nordsjøen. Dessuten er jeg verneombud for mitt crew, i tillegg til styret i velferden.

Som verneombud og tillitsvalgt skal jeg bidra til å sørge for at ting blir gjort skikkelig, og at de som er her ute har en trygg arbeidshverdag. Arbeidet er veldig interessant, og så syns jeg at folk skal vite hva de har krav på. Dersom det er noen som trenger hjelp, skal de få det.

Utdannelse

Fullføft Fagskolen hos NORTRAIN

Fordeler

Bare NORTRAIN gir deg så mye ekstra inkludert i kurspakken

• Alle nødvendige kurs i en og samme pakke
• Sammenhengende kurspakke i 4 måneder
• Alle lærebøker inkludert
• Digital læringsplattform med presentasjoner til de ulike fagene
• Dyktige instruktører med praktisk erfaring og oppfølging etter kursevalueringer
• Studieveiledning
• CV-kurs
• Presentasjoner fra flere selskaper hvor du kan søke jobb
• Gratis lunsj og kaffe
• Behjelpelig med liste over utleiehybler.
• Knakende god hotellavtale med Rica Forum Hotel Stavanger
Støtteordninger

Kjekt å vite om støtteordninger

Grunnkurset etter Vg2 fagplan hos NORTRAIN er godkjent for støtte av Lånekassen og det kan søkes om studielån og stipend/skolepenger elektronisk på www.lanekassen.no når kursplass er bekreftet av NORTRAIN. Deler av studielånet kan søkes omgjort til stipend ved bestått de fire offentlige eksamener etter endt kurs.

Olav Øystein Skadsheim

Odfjell Drilling

Grunnkurset i boring og brønnteknikk hadde utrolig stor verdi for meg og jobben jeg fikk. Det var fantastisk bra.

Startet med grunnkurset

I 2006 drev jeg gård på fulltid og jobbet på Knoksen (bilopphuggeri). Da gikk jeg rundt med øreklokker og hørte på lokalradioen hele dagen. Den sommeren hadde NORTRAIN en reklamesnutt for grunnkurs i boring- og brønnteknikk som festet seg. En kompis av meg jobbet i Nordsjøen, og jeg var litt misunnelig på ham. Jeg sendte en søknad til NORTRAIN og kom inn.

Siden jeg drev gård og hadde full jobb ved siden av måtte jeg ta kurset på kveldstid. Kurset gikk akkurat passe fort fremover. Jeg følte jeg hadde god tid og det ble ikke stress.

På NORTRAIN var alt veldig fleksibelt. Lærerne forstod at det passet ikke alle å komme tidsnok til hver eneste time. De ordnet det sånn at du kunne ha en jobb ved siden av studiene. Det var for eksempel ikke noe problem å ta en modul med en annen klasse dersom timeplanen ikke passet en uke.

– Den beste læreren jeg noen gang har hatt!

Kurset på Nortrain forberedte oss godt på jobben offshore. Spesielt lærerne Per Inge Worren og Roar Songnes var veldig dyktige og engasjerte. De interesserer seg for faget de underviser. Det smittet over på oss studenter også. Plutselig var fag som matte og fysikk interessante og lærerike.

Per Inge Worren er faktisk den beste læreren jeg noen gang har hatt gjennom hele skolegangen min.

Så fort behovet for fagskolen

Så vidt jeg husker begynte kurset i mai 2006 og var ferdig rundt juletider. Like før avslutning fikk en som gikk på kurset sammen med meg jobb. Da begynte jeg å få hastverk, så jeg ringte og ringte til en masse selskaper. Etter hvert fikk jeg et tips om en ny personalkoordinator som skulle begynne om tre uker. Nøyaktig tre uker senere, grytidlig om morgenen, ringte jeg opp igjen – og fikk jobb. Den 9. januar 2007 hadde jeg jobb i Odfjell Drilling.

Etter jeg begynte å jobbe innen boring, så jeg fort behovet for teknisk fagskole. Uten fagskole kommer man seg ikke forbi stillingen Derrickman. Hvis man har ambisjoner om å komme seg opp og frem, må man ha papirene i orden. I dag jobber jeg som Assistent Derrickman, eller assisterende pumperomsoperatør som det heter på norsk. Jobben i pumperommet handler om å holde riktige egenskaper på væskene man bruker i brønnen. For at boring i formasjon med forskjellige trykk og egenskaper skal skje på en sikker måte, er det nødvendig å forandre på vekt, tykkelse, og mange av de andre egenskapene.

Fra teori til praksis

Grunnkurset i boring og brønnteknikk hadde utrolig stor verdi for meg og jobben jeg fikk. Det var fantastisk bra! Jeg gikk fra ikke å kunne noen ting, til å kunne mye teori som var lett å omsette til praksis ute på riggen.

Da jeg tok fagskolen hadde jeg jobb i Nordsjøen og fulgte godt med i timene, så da fikk jeg både teori og erfaring.

Boreriggen som jeg jobber på er ikke blant de største. Det passer meg godt. Min erfaring er at jo større plattformen der dess dårligere miljø er det. Husk at du skal jobbe med de samme folkene i 12 timer 14 dager i strekk. Da er det miljøet som er viktigst – ikke hvor stort treningsrommet er eller hvor god mat det er i kantinen.

Utdannelse

Dette fullførte Olav Øystein

Grunnkurs Boring og Brønn – 2006
Fagskole – 2007-2010

Fordeler

Bare NORTRAIN gir deg så mye ekstra inkludert i kurspakken

• Alle nødvendige kurs i en og samme pakke
• Sammenhengende kurspakke i 4 måneder
• Alle lærebøker inkludert
• Digital læringsplattform med presentasjoner til de ulike fagene
• Dyktige instruktører med praktisk erfaring og oppfølging etter kursevalueringer
• Studieveiledning
• CV-kurs
• Presentasjoner fra flere selskaper hvor du kan søke jobb
• Gratis lunsj og kaffe
• Behjelpelig med liste over utleiehybler.
• Knakende god hotellavtale med Rica Forum Hotel Stavanger
Støtteordninger

Kjekt å vite om støtteordninger

Grunnkurset etter Vg2 fagplan hos NORTRAIN er godkjent for støtte av Lånekassen og det kan søkes om studielån og stipend/skolepenger elektronisk på www.lanekassen.no når kursplass er bekreftet av NORTRAIN. Deler av studielånet kan søkes omgjort til stipend ved bestått de fire offentlige eksamener etter endt kurs.

Morten Helge Hustad

Saipem

De ansatte på NORTRAIN finner praktiske løsninger og strekker seg for å hjelpe studentene. De hadde en stor velvilje, noe jeg er særdeles takknemlig for.

Nordmenn er anerkjente offshore

Jeg synes det er berettiget å ha krav om en slik grunnutdanning som nå er blitt obligatorisk i Norge. Det er dette som skiller oss fra resten av verden.

Jeg hadde allerede jobbet 13-14 år på rigg da jeg begynte på NORTRAIN. Det er jo nesten motsatt av alle andre som jeg studerte med.

Offshoreverden er ikke stor, og vi som jobber internasjonalt vet ofte om hverandre. Når det kommer en fra Norge om bord på en internasjonal rigg, så vet de andre at det kommer en med høyt kompetansenivå.

Hovedgrunnen til at jeg begynte på NORTRAIN var fordi det kom krav om formell kompetanse for å jobbe som driller. Jeg hadde også tatt noen BOP kurs hos dem før, og de har et godt ord på seg i bransjen.

Utdannelse

Fullført Fagskolen hos NORTRAIN

Fordeler

Bare NORTRAIN gir deg så mye ekstra inkludert i kurspakken

• Alle nødvendige kurs i en og samme pakke
• Sammenhengende kurspakke i 4 måneder
• Alle lærebøker inkludert
• Digital læringsplattform med presentasjoner til de ulike fagene
• Dyktige instruktører med praktisk erfaring og oppfølging etter kursevalueringer
• Studieveiledning
• CV-kurs
• Presentasjoner fra flere selskaper hvor du kan søke jobb
• Gratis lunsj og kaffe
• Behjelpelig med liste over utleiehybler.
• Knakende god hotellavtale med Rica Forum Hotel Stavanger
Støtteordninger

Kjekt å vite om støtteordninger

Grunnkurset etter Vg2 fagplan hos NORTRAIN er godkjent for støtte av Lånekassen og det kan søkes om studielån og stipend/skolepenger elektronisk på www.lanekassen.no når kursplass er bekreftet av NORTRAIN. Deler av studielånet kan søkes omgjort til stipend ved bestått de fire offentlige eksamener etter endt kurs.

Anbefaler å jobbe internasjonalt

Jeg jobber som driller for Saipem. Som driller er det jeg som borer brønnen og faktisk opererer boreutstyret. Jeg leser parametre, som er data fra brønnen. Brønnen snakker til deg hele tiden, og da er det viktig å forstå parametrene slik at du vet hva den sier.

Gjennomsnittlig borer vi ca 20 til 30 meter på en time, og som drillere sitter vi nesten som i en cockpit. Det er faktisk en pilot som har designet drillview, dataprogrammet  som drilleren ser på. Det er en behagelig stol der mye av design og fargebruk er hentet fra flyindustrien. Men i motsetning til et fly har vi alle knappene på dataskjermer, og en driller har faktisk langt flere knapper enn en pilot. Det kreves 2 til 3 ukers spesialkursing bare for å kunne operere stolen.

Brå overgang å begynne på skole igjen

Dersom du tar fagskolen har du faktisk formell kompetanse til å bli boresjef. Det er mange som ikke er klar over det.

Tiden på NORTRAIN var utrolig artig, det må jeg si. Selv om jeg ble ranet for fritid i flere år var det en lærerik, interessant og utrolig artig periode. For første gang fikk jeg interesse for matematikk og alt det kan brukes til.

Selv begynte jeg å jobbe i ung alder, og fikk aldri oppleve studietiden. På NORTRAIN trivdes jeg godt i lag med ungdommen. Men det var en brutal overgang å begynne på skole igjen. Vi begynte rett på matematikken, og det var litt av en bøyg. Den første perioden var så hard at jeg en periode vurderte å gi opp. Men det hele endret seg da vi fikk mer borerelaterte fag. Jeg har jobbet både til sjøs og offshore, så det var mange faguttrykk jeg kunne i tillegg til at jeg hadde jeg praksisen å knytte det opp mot.

Det er et høyt nivå på NORTRAIN – spesielt på allmennfag. Jeg har hatt god nytte av allmennfagene, men det var også veldig nyttig å lære om teoretiske boresituasjoner og scenarier som jeg selv ikke har vært borti før.

 

Jeg vil absolutt anbefale andre å studere på NORTRAIN – det er varmt anbefalt.